Kannattaako joka päivä olla karkkipäivä?


Suurten päivittäistavarakauppojen tuoteasettelu on Suomessa perinteisesti tehty niin, että kun kauppaan tullaan sisään, on siinä ensiksi tarjolla (esim. Prisma ja Citymarket) kestokulutushyödykkeitä, lehtiä , vaatteita ja leluja, mikäli ne kaupan valikoimaan kuuluvat. Sitten vähitellen edetään kohti HEVI-osastoa ja kierroksen loppupäässä ovat maitotuoteet ja niiden jälkeen olut ja virvoitusjuomat. Kassojen jonotuskäytävät on sitten puolestaan vuorattu karamelleillä yms. pikkutuotteilla, jotka tarttuvat helposti mukaan. Ennen siinä olivat tupakat näkyvästi esillä. Nykäänkin ne ovat kassoilla, mutta peitettyinä.
Järjestyksen perustana lienee jonkinasteinen pohdiskelu ihmisen ostokäyttäytymisestä. Ainakin karamellejen osalta se on aika selvää. Kun perhe on kassajonossa (viikonloppu)ostostensa kanssa ja lapset alkavat kinuamaan makeisia ja koska ne ovat yleensä aikuiseenkin makuun, niin....siitähän niitä helposti saa. Ostetaan vaan vitosella.

Vitosen ostoksista kertyy vuoden aikana kuitenkin mielenkiintoisen suuri summa. Jos ajatellaan, että kuukaudessa on neljä viikkoa ja kykenet rajaamaan makeanhimoiset ajatukset yhteen päivään ja pitämään kiinni 5 €:n budjetista, niin kuukaudessa kulutat makeaan 20 €. Kuukausia on kuitenkin 12. Karkkien kokonaisbudjetti vitosen viikko-ostoilla on vuodessa 240,00 €. Sillä summalla käväisee Finnairin siivin  lähes Lontoossa, jos onnistuu buukkaamaan hyvän meno-paluutarjouksen. Puhumattakaan, jos näkee vähän enemmän vaivaa ja etsii kokonaisedullisimman vaihtoehdon.


Ostoskorissa

Comments