Bonuksia, lisää bonuksia

 

Kuvan lähde: Taloussanomat http://tiedostot.taloussanomat.fi/img4x3.php?f=Bonuskortit2.jpg&w=468
Sakari Nupposen (2011) artikkeli Taloussanomissa otsikolla: Katso mikä bonuskortti antaa parhaat edut.
 
 
 
 
Suomalaisen päivittäistavarakaupan kaksi suurta ovat KESKO:n K-kaupat ja S-ryhmä. TalousSanomissa uutisoitiin S-ryhmän kasvusta. Toisaalla samassa lehdessä oli uutinen siitä, että S-ryhmä aloittaa YT-neuvottelut ja vähentää n. 300 työntekijää. Perusteluikseen S-ryhmästä kerrotaan, että yt-neuvottelujen syynä on "pidempään jatkuneella taantumalla, markkina- ja kilpailutilanteen muutoksella ja SOK-yhtymän palvelutoimintojen tappiollisella tuloksella". Mielenkiintoista.

Tarkoitukseni on nyt kuitenkin kirjoittaa hieman bonuksista eikä irtisanomisista. Molemmilla suurilla ryhmittymällä on oma kanta-asiakasjärjestelmänsä, kuten monella muullakin yrityksellä. TalousSanomat on ottanut kauppojen tarjoamat kanta-asiakassysteemit vertailuun. Topi Kanninen (2012)  esittelee Katso mikä bonuskortti antaa parhaat edut- artikkelissa  kirjoituksessaan Suomen Rahatiedon Taloussanomille tekemää vertailua, jonka mukaan tonnin kuukaudessa ruokakauppaan käyttävä lapsiperhe voi säästää jopa 150 euroa vuodessa valitsemalla oikean etukortin ostosten keskitykseen.

Jutusta käy ilmi, että S-ryhmän kortti on asiakkaan näkökulmasta edullisin. Tosin jutussa heti kärkeen huomautetaan, että vertaileminen on vaikeaa, eikä tuloksissa ole otettu huomioon kanta-asiakaskortilla saatavia alennuksia.



Lähde: TalousSanomat

Bonuksiin on suhtauduttu kriittisesti. Esim. Satakunnan ammattikorkeakoulussa Laura Ellillä (2008) teki opinnäytetyönsä otsikolla: Bonuskortit-hyötyä vai humpuukia? Ellilän tutkimuksen mukaan keskittämällä johonkin tiettyyn kauppaan saadaan bonuskortista paras hyöty irti. Hän ei kuitenkaan tarkastellut ostoskoreja siten, että hän olisi laskenut kokonaisedullisimman korin hinnan ja vertaillut sitä bonusostoskoriin ja siitä saataviin bonuksiin.

Petteri Järvinen on huolissaan korttien kautta kerättävistä asiakastiedoista. Näinhän se on. Tietoturvaan liittyvä lainsäädäntö on valovuoden jäljessä. Bonuskorttien avulla asiakkaan ostokäyttäytymistä voidaan seurata täydellisesen tarkasti. Asiakkaasta saadaan tarkka profiili, mitä hän syö, millaisia tuotteita hän ostaa ja mihin aikaan hän käy kaupassa. Kukaan ei valvo, miten tietoja käytetään hyväksi eikä taida paljon rajata, että millaisia tietoja saadaan tallentaa ja kerätä.

Mutta jos palaa tähän korttien tuottamaan hyötyyn. Hajauttamalla ostokset niin lapsiperhe, sinkku kuin kahden aikuisen talouskin säästää eniten. Ne sinänsä pienet erot hinnassa kerryttävät menoja vuositasolla kohtuullisen paljon.  Lähtöhinta ratkaisee "bonusta" enemmän. Bonuskortilla saatavat isot kerta-alennukset kannattaa toki hyödyntää, jos niitä ei ilman korttia saa ja samalla kerryttää sitten ostoksistaan bonusta. No toki kannattaa pitää järki päässä tarjouksien perässä juostessa.

 
Bonuskortit (UusiSuomi)

Laki valmiiksi sitten bonuskortit syyniin. (Kauppalehti 2013)

Comments