Puhelinmyynti ja sen kieltäminen

Puhelinmyynti, oik. telemarkkinointi, on ehkä yksi ärsyttävimmistä asioista. Jostakin syystä, lieneekö sitten Murphyn laki (tutustu Murpyn lakiin ja sen muunnoksiin sekä pohdintaan ko. laista) vai mikä, puhelinmyyjä soittaa aina mahdollisimman pahaan aikaan. Juuri silloin, kun olet jossakin tärkeässä palaverissa ja olet unohtanut puhelimesi auki tai jotakin muuta vastaavaa.

Itse taidan olla puhelinmyyjän näkökulmasta aika inhottava asiakas. Nimittäin yleensä, kun huomaan keskustelevani puhelinmyyjän kanssa,  kiitän soitosta, toivotan hyvää päivänjatkoa ja sitten vain yksinkertaisesti suljen puhelimen.

Puhelinmyyjälle voi tehdä myös vastaiskun: ryhdyt vain kyselemään samoja kysymyksiä myyjältä ja otat ilon irti puhelusta.

Ehkä ei kuitenkaan. Ihan asiallisesti ottaen, puhelinmyynti on rankkaa työtä ja pahinta siinä on, että myyjä voi jäädä kokonaan ilman palkkaa, vaikka hän soittelisi päivät pitkät asiakkaille.
Alkuperäinen kuva: Puhelinmyyjille Vastaisku from dali ask

Jos et halua myyntipuheluja, niin  puhelinmyynnin voi kieltää joko Suomen Telemarkkionointiliiton sivuston kautta, jossa on muuten palvelu, jonka avulla voit tarkistaa, tuliko  oudosta numerosta tullut puhelu puhelinmyyjältä vai joltakin muulta.
Toinen paikka, jossa voit kieltää telemarkkinoinnin löytyy Kieltopalvelut -sivustolta.

Lista puhelinmyyjien käytämistä numeroista löytyy tästä linkistä.


Ostoskorissa

Comments