Auton takuu säilyy kun huolto suoritetaan asianmukaisesti

Iltalehdessä oiotaan väärinkäsityksiä auton huollosta. Jutussa (Tämä on autoilijoiden yleisin harhaluulo) sanotaan, että noin kolmannes suomalaisista autoilijoista elää  siinä harhaluulossa, että auton määräaikaishuolto tulee suorittaa valtuutetussa merkkihuollossa, jotta valmistajan antama takuu säilyy. 

Jutun mukaan  peräti 45 prosenttia olettaa, että huollossa on käytettävä automerkin omia varaosia takuun säilyttämiseksi. Se mikä on myös huolestuttavaa, että yli kolmannes autoilijoista kokee saaneensa tällaista virheellistätietoa autokauppiaalta tai merkkihuollosta. Tällainen kuva piiloviestinä annetaan miestäni myös merkkikorjaamojen mainoksissa.

EU:n ryhmäpoikkeusasetuksen mukaan auton omistaja saa vapaasti päättää, missä huollattaa autonsa ilman autonvalmistajan antaman takuun raukeamista. Saman asetuksen mukaan auton takuu ei raukea, vaikka varaosina ei käytetä autovalmistajan merkkiä, kunhan varaosa täyttää valmistajan määrittämät laatukriteerit.

Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys selvitti autoilevien suomalaisten käsityksiä autohuollon ja varaosien vaikutuksista auton takuuseen. Tutkimuksen mukaan: Noin kolmannes suomalaisautoilijoista luulee, että auton määräaikaishuolto tulee suorittaa valtuutetussa merkkihuollossa, jotta autonvalmistajan antama takuu säilyy. Tutkimuksen mukaan naiset luulevat näin useammin kuin miehet ja nuoret useammin kuin vanhemmat. Omalla kohdallani tämä ei pidä paikkaansa. Olen kiistellytkin tästä asiasta muutaman herrahenkilön kanssa ja saanut melkein mustan silmän. 

Iltalehden jutun mukaan yli kolmannes suomalaisautoilijoista kokee saaneensa joko autokauppiaalta tai merkkihuollosta informaatiota, jonka mukaan takuu säilyy vain, jos auto huolletaan valtuutetussa merkkiliikkeessä. Yli kolmannes suomalaisautoilijoista kokee saaneensa joko autokauppiaalta tai merkkihuollosta informaatiota, jonka mukaan takuu säilyy vain, jos huollossa ja korjauksissa käytetään automerkin omia varaosia.
 Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtaja Anja Peltonen kommentoi tutkimustuloksia seuraavasti:
- Oikea tieto kuluttajan oikeuksista takuuaikana ja autoa huollettaessa on terveen kaupankäynnin perusedellytys, mutta tutkimustulosten mukaan tässä näyttäisi vielä olevan paljon tehtävää. Kuluttajan valinnanvapaus on tärkeä osa markkinoiden toimivuutta ja siksi kaikkien eduksi.

Tutkimus on toteutettu huhtikuussa 2014. Siihen on vastannuti 1 044 18-70-vuotiasta autoilevaa suomalaista, joista 97 prosentilla oli oma auto ja kolmella prosentilla työsuhdeauto. Tutkimusaineisto koottiin tutkimusyhtiö Cint Oy:n internet-paneelissa. Tutkimuksen suunnitteli ja analysoi Pohjoisranta Burson-Marsteller Oy.
Lähde:  Iltalehti.

Lähetetty Windows Phonesta

Comments