Iltalehdessä oiotaan väärinkäsityksiä auton huollosta. Jutussa (Tämä on autoilijoiden yleisin harhaluulo) sanotaan, että noin kolmannes suomalaisista autoilijoista elää siinä
harhaluulossa, että auton määräaikaishuolto tulee suorittaa
valtuutetussa merkkihuollossa, jotta valmistajan antama takuu säilyy.
Jutun mukaan peräti 45 prosenttia olettaa, että huollossa on käytettävä
automerkin omia varaosia takuun säilyttämiseksi. Se mikä on myös huolestuttavaa,
että yli kolmannes autoilijoista kokee saaneensa tällaista
virheellistätietoa autokauppiaalta tai merkkihuollosta. Tällainen kuva piiloviestinä annetaan miestäni myös merkkikorjaamojen mainoksissa.
EU:n
ryhmäpoikkeusasetuksen mukaan auton omistaja saa vapaasti päättää, missä
huollattaa autonsa ilman autonvalmistajan antaman takuun raukeamista.
Saman asetuksen mukaan auton takuu ei raukea, vaikka varaosina ei
käytetä autovalmistajan merkkiä, kunhan varaosa täyttää valmistajan
määrittämät laatukriteerit.
Teknisen Kaupan ja Palveluiden
yhdistys selvitti autoilevien suomalaisten käsityksiä autohuollon ja
varaosien vaikutuksista auton takuuseen. Tutkimuksen mukaan: Noin
kolmannes suomalaisautoilijoista luulee, että auton määräaikaishuolto
tulee suorittaa valtuutetussa merkkihuollossa, jotta autonvalmistajan
antama takuu säilyy. Tutkimuksen mukaan naiset luulevat näin useammin kuin miehet ja nuoret
useammin kuin vanhemmat. Omalla kohdallani tämä ei pidä paikkaansa. Olen kiistellytkin tästä asiasta muutaman herrahenkilön kanssa ja saanut melkein mustan silmän.
Iltalehden jutun mukaan yli kolmannes suomalaisautoilijoista
kokee saaneensa joko autokauppiaalta tai merkkihuollosta informaatiota,
jonka mukaan takuu säilyy vain, jos auto huolletaan valtuutetussa
merkkiliikkeessä. Yli kolmannes suomalaisautoilijoista kokee saaneensa
joko autokauppiaalta tai merkkihuollosta informaatiota, jonka mukaan
takuu säilyy vain, jos huollossa ja korjauksissa käytetään automerkin
omia varaosia.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtaja Anja Peltonen kommentoi tutkimustuloksia seuraavasti:
-
Oikea tieto kuluttajan oikeuksista takuuaikana ja autoa huollettaessa
on terveen kaupankäynnin perusedellytys, mutta tutkimustulosten mukaan
tässä näyttäisi vielä olevan paljon tehtävää. Kuluttajan valinnanvapaus
on tärkeä osa markkinoiden toimivuutta ja siksi kaikkien eduksi.
Tutkimus on toteutettu huhtikuussa
2014. Siihen on vastannuti 1 044 18-70-vuotiasta autoilevaa
suomalaista, joista 97 prosentilla oli oma auto ja kolmella prosentilla
työsuhdeauto. Tutkimusaineisto koottiin tutkimusyhtiö Cint Oy:n
internet-paneelissa. Tutkimuksen suunnitteli ja analysoi Pohjoisranta
Burson-Marsteller Oy.
Lähde: Iltalehti.Lähetetty Windows Phonesta
Comments
Post a Comment