Mitä energiamerkki kertoo?

Mitä energiamerkki kertoo? otsikoi Anne Kytölä kirjoituksensa Vaasan Sähkön asiakaslehdessä 3/2013, s. 6. Lehti on nimeltään Nette.  Netteä pääsee lukemaan myös verkossa. Uusin löytyy tästä linkistä.  Jutussa mainitaan, että A+++ -luokan laite kuluttaa 60 % vähemmän energiaa kuin A-luokan laite. Konkreettisesti euroissa, jutun mukaan, A+++ -luokan laite vie vuodessa 26 € vähemmän sähköä kuin saman valmistajan A-luokan laite. Vertailussa oli kulutusta laskettu Boschin laitteille.

On tietenkin kokonaan toinen juttu säästääkö hankinnassa oikeasti, jos laskee laitteen hankintahinnan ja sen kuoletusajan. Niin pitkälle menevään laskutoimitukseen en jaksa lähteä.

Muuttaessani uuteen asuntooni uusin kodinkoneet ja  niitä tuli jopa lisää (kuivausrumpu ja toinen kylmälaite). Olen odottanut sydän kurkussa sähkölaskua, sillä olen leiponut jatkuvasti ja sen lisäksi olen käyttänyt uunia lämmittämiseen ( sillä en ole vielä hankkinut mikroaaltouunia) ja olen kuvannut pyykkiä aika paljon koneellisesti. Sähkölasku putkahti menneellä viikolla postiluukusta ja yllätyksekseni kulutus aikavälillä 29.05.2013-30.09.2013 oli 978 kWh. Se oli jopa vähemmän, mitä se oli edellisessä asunnossani, jossa minulla oli 1980-luvulta peräisin oleva liesi. Jää/pakastinkaappi oli 1990-luvulta, pyykinpesukone 2010 ja astianpesukone 2011. Kuivausrumpua minulla ei ollut.

Toinen jää/pakastinkaappi on sijoitettu oikeaoppisesti pakastinkaapin sijoituspaikassa ilma saisi kiertää vähän paremmin. Onneksi ihan umpinainen ei ole senkään kolo.

Saunaa lämpiää vain kerran viikossa. Kiuas on vanha, mutta sähkömiehen lausunnon jälkeen päädyin pitämään kiukaan. Hän nimittäin sanoi, että sitä on tuskin käytetty ja se on täysin kunnossa ja käyttöturvallinen.

Erilaisia pienkoneita minulla on vähän joka lähtöön ja niitä käytän aktiivisesti.

Toki sähkönkulutus kasvaa kun mennään kohti joulua. Esimerkiksi valaistukseen menee huomattavasti enemmän kuin kesäaikaan.


Ostoskorissa

 




Comments